(Göteborgs-Posten mars 2013)

 

Hon är född i New York av en svensk mamma och en grekisk-amerikansk pappa. Hon har bott i fem olika länder, är gift med en dansk man och har en kinesisk adoptivdotter. Hemma i Onsjö utanför Halmstad skapar Kajsa Bacos mångkulturella möten med hjälp av musik från världens alla hörn.

 

Av Stefan Lundberg

Text och foto

 

 

Den danske konstnärens, Jens Flensted Andersen, skulptur Vicevärden håller vakt utanför den mer än hundraåriga gula tegelbyggnaden som inhyst både skola, militärförläggning och fältsjukhus. I dag är den fylld av musik. Kulturverket i Halmstad har blivit ett musikaliskt begrepp, känt i vida kretsar, både bland musiker och publik. Genom de höga fönstren strömmar allt som oftast toner som sällan kan höras i traditionella konsertlokaler. Kajsa Bacos och hennes man Ole Sand river murar. De låter både människor och musik mötas över alla gränser.

Nyligen fick Kajsa kulturstipendium för sin musikaliska gärning. Men det var ingen självklarhet att hon skulle fylla sitt liv med just musik. Sina första år i livet bodde hon i New York där hennes pappa drev en möbelagentur. Ingen av föräldrarna arbetade professionellt med musik.

– Men pappa var en mycket duktig sångare, säger Kajsa och kanske var det ändå arvet från honom som förde henne in i musikens värld.

Förutom sitt engagemang som kulturförmedelare och musikproducent är Kajsa sångerska, och sångpedagog. Hon visar prov på sin välljudande mezzosopranstämma när vi vandrar runt i det stora huset från 1888 och passerar genom konsertsalen med sin utmärkta akustik.

Här råder en kreativ röra. I nästan varje rum står en flygel som bara väntar på att bli spelad. Men inte en TV-apparat inom synhåll. Här är det andra värden som hyllas.

– Vi vill ha med både själ och intellekt i det vi gör, säger Kajsa och låter förstå att här finns inte plats för TV-såpor eller skräniga actionfilmer.

 Inom dessa väggar har det under årens lopp njutits stor musik. Spelad av musiker från hela världen och av Kajsa själv och hennes familj. Maken Ole som trakterar allt från gitarr och bas till blockflöjt trummor och fiol. Och 14-åriga dottern Maria som är duktig violinist.

– Själv var jag16 år när jag kände att det var konsten jag skulle ägna mitt liv åt. Jag visste bara inte i vilken form, berättar Kajsa när hon bjuder på kaffe vid det stora furubordet i köket.

Det blev musiken och sången för Kajsa, som var tre år när hon första gången kom till Sverige med sina föräldrar. Efter några mellanspel i Tyskland, Italien och Österrike blev det slutligen i Sverige hon återigen slog ned sina bopålar. Hon utbildade sig vid Musikhögskolan i Malmö och efter sångstudier i både Italien och Österrike försörjde hon sig som sångpedagog och vokalartist med klassisk musik och lite jazz som specialitet. Men det var nära att Sverige hade gått miste om hennes talang. Tillsammans med två musicerande vänner bildade hon en trio och skulle slå sig ned vid den franska Medelhavskusten.

– Vi hade redan ordnat en lägenhet vid den gamla hamnen i Antibes då jag plötsligt blev sjuk och fick ställa in alltihop, säger Kajsa och man kan ana ett spår av besvikelse.

- Jag har en ständig längtan till Medelhavet. Det passar mitt sydländska temperament. Om jag inte får komma dit ibland mår jag inte bra, säger hon.

Under lång tid kämpade Kajsa mot en besvärlig sjukdom och ödet ville att hon då hamnade hos sin mamma som bodde i Halmstad.

Det var nämligen där hon också träffade sin man, dansken Ole Sand, som drev galleri och konsertverksamhet i det som i dag är deras gemensamma livsverk, Kulturverket.

– Mamma tog med mig på en konstutställning hos Ole. Han bjöd på kaffe och vi fann varandra i vårt gemensamma musikintresse.

Så småningom avvecklades galleriet och i över 20 år har nu Kulturverket i Halmstad varit hemvist för högkvalitativ musik. Här möts alla musikformer. Nyskapande konstmusik, etnisk musik och avantgardistisk jazz. Och en trogen och ofta långväga publik strömmar till för att få uppleva Kulturverkets alldeles speciella stämning.

– Vi vill bjuda på musik som utmanar och som inte spelas så ofta. Dessutom vill vi att olika etniska grupper skall få höra sin egen musik. På det sättet får vi inte bara en mix av olika sorters musik utan också en integrerad publik där svenskar och invandrare blandas, säger Kajsa.

Hon har också spridit sina musikaliska innovationer till Andersberg, ett av Halmstads invandrartätaste bostadsområden, där hon sedan en tid anordnar ”Musik på Orientpizzan”. Ett musikkoncept inspirerat av succén på Kulturverket lockar nu musikälskare ur alla etniska grupper i så stor omfattning att arrangemanget fått flyttas från en lokala pizzeria till en större lokal i området.

Den trivsamma atmosfären och det udda musikaliska utbudet på Kulturverket har blivit känt i musikkretsar över hela världen och samlat musikanter från bland annat USA, Latinamerika, Kina, Indien, Sydafrika, Iran och Australien. Ryktet om att musikerna dessutom brukar slippa bo på hotell och istället får bo och äta med familjen har inte gjort intresset mindre.

– Från början var det ett sätt att hålla kostnaderna nere. Numera får vi bidrag från Kulturrådet men fortsätter ändå att ta emot musikerna i vårt hem som en ren mysfaktor. Det brukar vara mycket uppskattat, säger Kajsa.

Kort efter vårt besök är det en kvinnlig stråkkvartett från Serbien som väntas som gäster hemma hos Kajsa och Ole på Kulturverket.

Och den 23 mars är det den kvinnliga indiska violinisten Kala Ramnath som intar scenen. Hon har kallats Asiens Mozart.

Att stötta kvinnliga musiker är en hjärtefråga för Kajsa Bacos och hon vill också hjälpa till att ge arbetslösa invandrarmusiker jobb.

– En musiker som tvingas jobba som lagerarbetare eller undersköterska i stället för att ägna sig åt sin musik kommer till sist att vissna…

 

------------------------

Kajsa Bacos

Gör: Sångerska, sångpedagog,

        musikarrangör, kulturproducent

Familj: Maken Ole Sand, dotter Maria, 14 år

Bor: Onsjö utanför Halmstad

Intressen (förutom musik): Litteratur, antikens historia, svampplockning

 

Tillbaka

 

Home