(GP Motor oktober 2009) 

 

 

Henrik Björklund masserar in en klick amerikansk pomada i sitt svarta hår, drar stålkammen genom Elvis-frisyren och hoppar in i sin pastellgröna Dodge från 1957 som han hämtat hem från Oregon i USA.

 

Av Stefan Lundberg

Foto: Björn Olsson

 

 

I Henriks liv står tiden stilla. Här är allt för evigt 50-tal. Inte bara hans åtta amerikanska dollargrin. Hela hans hem i den lilla bruksbyn Carlfors utanför Huskvarna tar Dig 50 år tillbaka i tiden. Jukeboxarna med sin Elvismusik, stringhyllorna på väggarna, lamporna i taket, möblerna, prydnadssakerna.  Allt i design från 50-talet.

Och så Henrik själv med sin Rockabilly-frissa, sina tjocka polisonger, jeansen, myggjagarna och armarnas old style-tatueringar.

 - Det var med Elvis allt började. Sen kom bilarna, säger Henrik medan 50-talsrocken strömmar ut ur en av hans gamla jukeboxar.

Han var bara 17 år och hade inte ens fått körkort när han köpte sin första raggarbil, en Plymoth -59:a, och gick på bio med kompisarna för att se ”Sista natten med gänget”. Och på den vägen är det. Henrik föll för 50-talsstilen och vill inte släppa den.

- Det är svårt att säga vad det är som är så fascinerande med 50-talet och raggarstilen men det är nog den häftiga designen och de fräna frisyrerna. Det var grymma grejor de hittade på på den tiden. 

I dag är Henrik 43 och det är bilarna, de gamla amerikanarna från 50- och 60-talen, som är hans stora passion. Och han delar sitt intresse med flickvännen Linda, som han träffade på en motormässa och som också vigt sitt liv åt 50-talet och amerikanska bilar.

Bakom var och varannan garageport på Carlfors Bruks nästan hundra år gamla fabriksområde, där Henrik arbetar och är delägare, står hans bilar i olika faser av sin tillvaro. Några rostiga, på gränsen till hopplösa renoveringsobjekt. Andra skinande blanka dyrgripar med stolta vinstbucklor på prishyllan inne i huset.

 Och på gårdsplanen utanför står bruksbilen, den som han oftast kör till vardags, en Buick Roadmaster från 1991 som han köpt i Texas för sex tusen dollar och lika mycket i fraktkostnad.

Hedersplatsen, i ett garage inrett som den mysigaste gillestuga, har hans ögonsten fått. En metallicblå Desoto Fireflite Convertible från 1959, en cabriolet, som det tagit honom 13 år att renovera. Den blev smått berömd då den på Sveriges största motorträff, Power Meet i Västerås, för två år sedan erövrade ett par av tävlingens mest prestigefyllda priser. Den korades både till ”Best in show” och till ”Bästa 50-talscab”.  Och detta bland träffens 13000 deltagande bilar.

- Jag blev alldeles knäsvag då jag vann efter allt arbete jag lagt ned, säger Henrik, som fick tips om den gamla Desoto-caben på en motorträff en gång i mitten av 90-talet.

Bilen, som då var att betrakta som en skrothög, stod hos en bilhandlare i Åbo i Finland och det var med stor tvekan som han ändå gjorde affär efter att ha sett det bedrövliga skicket. Idag är han glad över sitt beslut.

- Det är ju en eftertraktad bil. Den här modellen tillverkades bara i 186 exemplar och i dag finns inte mer än ett 20-tal kvar i hela världen. I Sverige kanske en handfull, säger Henrik, som knappast hade räknat med så många år av slitsamt renoveringsarbete innan han fick lön för mödan.

När han hämtade bilen i Finland var det inte mycket som fungerade, men på två växlar gick den ändå att köra de få kilometrarna till Stockholmsfärjan. Resten av resan fick den stå på ett lastbilsflak.

Henrik har lagt ned hela sin själ i renoveringen av den femtio år gamla caben. Praktiskt taget varenda skruv i 350 hästars-motorn och varje detalj i kaross och chassi har bytts ut mot nytillverkade delar eller renoverade originaldelar. Och det har inte varit lätt att hitta reservdelar. Det är därför det tagit så lång tid. Den illa medfarna ratten skickades till exempel till en rattspecialist i Texas som tillverkade en helt nya med den gamla ratten som förlaga.

Detaljer till sin Desoto har Henrik bland annat raggat på nätet. Mycket har han beställt från USA och en hel del har han också hämtat hem själv under sina många resor, tillsammans med en kompis, till bland annat Kalifonien. Där har man fyllt containrar med bildelar och 50-tals prylar att ta med sig hem över Atlanten.

För att få tag i de ovaliga dubbla förgasarna till den fabrikstrimmade motorn fick han köpa ännu en bil, en Desoto Adventure 1959, ett vrak som han nu har som reservdelsbil. Men så småningom skall även den även den vara i toppskick.

Den lyxutrustade Bermuda-blå Desoton är nu komplett. Den automatiska avbländningen, skivväxlaren för 14 singelplattor och det vridbara förarsätet som en gång konstruerades för att underlätta för damer att ta sig i och ur bilen. Allt är i originalskick. Men så har den också kostat Henrik några hundra tusen. I Henrik Björklunds värld finns inga kompromisser

- Det finns inga genvägar till den perfekta bilen, säger han.

 Efter ännu en motorrenovering är Desoton nu färdig för nya utmaningar. I sommar kör Henrik återigen till Power Meet i Västerås för att försöka vinna flera priser.

Men mellan sommarens olika entusiastträffar låter han den exklusiva caben stå i garaget. Den drar två liter milen. Så till affären och på söndagsutflykten väljer han Buicken från Texas eller Dodgen från Oregon.

Motorn i den gröna Dodgen från 1957 tuffar tryggt som en fiskekutter när Henrik tar oss genom det gamla bruksområdet. Han köpte den för fyra år sedan i staden Enterprise i Oregon. Den har bara gått 8000 mil och han tänker behålla den i bruksskick för att använda den till vardags.

Bakom ett par stabila garageportar inne på bruksområdet står däremot en annan skönhet som han är mer rädd om. Det är en svart Chrysler Imperial Le Baron från 1961 som renoverat. En lyxbil av samma sort som man kunde se president John F. Kennedy och hans hustru Jacqueline åka i.  Henrik köpte sitt exemplar i Kalifonien för sju år sedan. 

- Jag använder den bara sparsamt men ibland händer det att jag kör studenter i den, säger han och låter oss provsitta de sköna sätena som för säkerhets skull täcks av skyddsplast.

Bakom nästa garageport döljer sig ännu en Chrysler, en Imperial Crown från 1959, som just nu bara är ett skal. Renoveringen av det nästan sex meter långa dollargrinet har pågått i två år men nästa sommar räknar Henrik med att det skall bli dags för jungfrutur.

I det sista garaget står framtidsprojektet. Den svarta Desoton Adventure, som han hoppas om tio år skall bli en ny vinnarbil.

Det har blivit några amerikanare för Henrik Björklund under årens lopp.

- Jag tror jag haft ett 20-tal, säger han.

Och då är alla modellbilar i hans 50-talsrum oräknade. Som den rosa Cadillacen som döljer en flaska Jim Beans whisky under cabskyddet.

Är det förresten någon som vill glida omkring i en vit Desoto Fireflite coupé i sommar?

Henrik tänker sälja sin.

 

Tillbaka

 

Home