(Göteborgs-Posten Motor aug. 2009)

 

 

Bilister som passerar skånska Harlösa, på riksväg 104 mellan Eslöv och Sjöbo, får sig en riktig nostalgitripp. Många blir också lurade när de svänger in till den klassiska BP-macken vid sidan av vägen och försöker tanka bilen. Sven Malmborgs gamla BP-mack är helt autentiskt och tidstroget uppbyggd i gammal välkänd 50-talsstil. Det enda som saknas är just- bensin.

 

Av Stefan Lundberg

Foto: Björn Olsson

 

 

När vi stannar framför de gul-gröna bensinpumparna under det typiska lutande taket med BP-skylten står redan en röd Ford Anglia från 1965 parkerade vid en av pumparna. Strax intill har en tio år äldre Morris Oxford pallats upp på bockar och lite längre bort väntar en vit Ford Zephyr, årsmodell 1962 och en Ford Mustang från 1970-talet, på sin tur. Man väntar sig att det i nästa ögonblick skall komma utrusande en serviceman i grön BP-overall, med trassel i näven, för att kolla oljan och göra ren vindrutan på gammalt hederligt vis.

Och visst har Sven Malmborg BP-overall på sig när han kommer ut, men nu för tiden putsar han varken bilrutor eller tankar bilar. Den här macken är bara ren och skär nostalgi.

  Sven Malmborg har jobbat på bensinmack i hela livet så när bensinbolaget Uno-X för ett par år sedan avvecklade hans mack i Harlösa tog han saken i egna händer.

- Jag har jobbat på bensinmack sedan jag var 15 år och tycket det blev väldigt tomt då macken plötsligt skulle läggas ned, så jag bestämde mig för att återskapa den BP-mack som fanns här då jag kom hit 1988, säger Sven.

Och han erkänner att det faktiskt är lite nostalgi inblandad också. Att BP, den gamla bensinjätten British Petrolium, har en alldeles speciell plats i hans hjärta förstår vi när telefonen i hans bilverkstad ringer:

 ”BP Harlösa”, svarar Sven, trots att BP avvecklades och försvann helt ur landet för mer än tio år sedan.

När  Uno-X slog igen butiken och deras sista bensinpump skruvats ned var Sven Malmborg snabb. Han visste genast vad han ville göra. En gammal bensinpump av den klassiska Ljungman-modellen hade han kvar sedan BP-tiden, liksom en BP-skylt och en del andra föremål. Och när han väl bestämt sig tog det inte många månader att ge den gamla macken nytt liv. På veteranmarknader och genom kontakter hittade han allt han behövde och i dag är BP-macken i Harlösa i det närmaste komplett med fem bensinpumpar och tidstrogen mackbyggnad med det lutande ”kepstaket”. Bakom knuten finns oljebaren med sina gröna oljeautomater och kannor och på väggen hänger den välkända emaljtermometern med oljebolaget Castrols logotype.

Det är som att ta ett kliv tillbaka in i 1950-talet och intrycket av en fullt fungerande mack förstärks också av de många bilarna utanför. Alla från den gamla goda tiden.

Som de två Amazonerna.  Eller…? Den uppmärksamme upptäcker snart att det i själva verket är Sven som spelat sina besökare ett spratt. Det är två halvor av samma Amazon. Den ena halvan, blå och vit, har monterats mot väggen till mackbyggnaden. Den andra är polismålad i svart-vitt, står halvvägs in i en häck och har säkert fått en och annan fartdåre att lätta på gasen ute på riksvägen.

Och luras man inte av det så kanske man blir dragen vid näsan av Svens mack.

- Nästan dagligen kommer det någon som stannar till för att tanka, men upptäcker att macken är torrlagd och kör generat vidare, säger Sven med ett illmarigt leende på läpparna.

Den som vill tanka BP får bege sig till Norge eller ned till kontinenten där BP säljs bland annat i Tyskland.

Sitt intresse för veteranbilar har Sven Malmborg haft med sig genom livet och i en stor lada intill hittar man flera godbitar. Som en Ford Tudor från 1932, ett par Morris Minor och dessutom ett halvt dussin gamla John Deere-traktorer, en förälskelse som han haft sedan barnsben. Den äldsta är från 1935. Men att traktorernas vackra gul-gröna färg också är BP´s klassiska färger är faktiskt en ren tillfällighet.

De gamla amerikanska traktorerna med sina tätt sittande framhjul och sina fotogenmotorer har varit hans hobby ända sedan han som liten hörde det karaktäristiska tuffande ljudet från granngårdens traktor därhemma. Nu samlar han på dem och de flesta har han hämtat hem från USA.

I dag har det blivit något av Svens specialitet att sköta om folks gamla veteranbilar i sin verkstad bakom macken. Han började som bilmekaniker för över 40 år sedan och vet hur bilar fungerade långt före elektronikens tid.

Just den här dagen hänger en gammal Volvo PV 444 från 1957 i taket. Den skall få överta motorn från den tudelade Amazonen, som knappast behöver den längre.

Men den som behöver tanka måste alltså köra någon annanstans. Svens BP-mack är bara ögongodis. Och riktigt färdig blir den kanske aldrig. För närvarande söker han efter en bensinpump för oljeblandad bensin. En sådan där ”moppe-pump” med glaskupol som många säkert minns.

- En sådan vill jag ha på min mack, säger Sven, som också planerar att sätta upp en stor BP-skylt på en stolpe ute vid vägen.

Kanske blir det en smörjbrygga också.

Rosenrabatten har han dock bestämt sig för att avstå från.

Rosenrabatten?, undrar vi.

På den tiden skulle alla BP-mackar ha en rosenrabatt ute vid vägen och det var BP som sponsrade rosorna får vi veta.

Men någon ”riktig” mack med bensin i pumparna vill Sven inte längre ha.

- Man har blivit för bekväm med åren och vill gärna vara ledig på helgerna, säger han innan vi lämnar BP i Harlösa med den enda tänkbara repliken på läpparna:

Hej då macken….!

 

FAKTARUTA:

BP (British Petrolium)

Världens tredje största bensinbolag

Grundat: 1908

Etablerades i Sverige: 1922

Avvecklades i Sverige: 1993

Finns i dag: I bl.a. Danmark och Tyskland

 

Tillbaka

 

Home