(GP Motor maj 2009)

 

 

General George S. Patton kallade sin för ”The War Eagle”. Mats Lithander i Halmstad har döpt sin till ”Catharine”, efter hustrun. Det handlar om legendariska Willys Jeep, något av en symbol för USA och de allierade i andra världskriget.

 

Av Stefan Lundberg

Foto: Björn Olsson

 

 

I fem år sökte Mats efter sin krigarjeep innan han fann den i Norge. Efter nästan lika många år av slitsamt renoveringsarbete kan han i dag ta sig en åktur i sin klenod- en Willys från 1944, fullt originalutrustad som den såg ut då den för över 60 år sedan deltog i andra världskriget. Och i sommar bär det troligen av till Frankrike och firandet av dagen D- de allierades landstigning i Normandie.

Mats intresse för andra världskriget väcktes redan i pojkåldern. Han läste serier och såg filmer om kriget. Bland annat filmen Kellys Hjältar som utspelade sig några månader efter dagen D.

- Där hade krigarjeepen en framträdande roll, säger Mats, medan han stolt demonstrerar sin nyrenoverade jeep.

Allt är i perfekt originalskick. Spaden och yxan i sina remmar på ena sidan, vapenhållaren på instrumentbrädan, mörkerbelysningen och de fällbara strålkastarna, som kan vändas bakochfram för att belysa motorn om man skulle råka ut för haveri.

Den amerikanska vita stjärnan på motorhuven har Mats visserligen specialbeställt från en reklambyrå eftersom den ursprungliga hade slipats bort. Men stjärnan har exakt den form och de mått som regelboken föreskriver. 

Det enda som inte är original är jeepens blinkers.

– I själva verket hade de här jeeparna inga blinkers alls. När man skulle svänga räckte man helt enkelt bara ut handen, säger Mats.

 När GP Motor kommer har han just rullat ut jeepen ur sitt garage på söder i Halmstad. Renoveringen har nyligen blivit klar och nu står krigarjeepen där i sin forna glans, precis som man tänker sig att den såg ut då den en vinterdag 1944, mitt under brinnande världskrig, togs i bruk av de allierade.

– När jag hittade den såg den däremot inte så rolig ut, säger Mats.

 Efter flera års sökande fick han ögonen på en annons i en motortidning. En gammal Willys Jeep från andra världskriget fanns till salu i Trondheim i Norge. Den var från december 1944,  alltså inget civil jeep utan just den äkta krigarjeep som Mats varit ute efter och som tillverkades mellan åren 1941 och 1944. Efter en del korrespondens slog han till och lade upp 45 000 norska kronor för att bli ägare till pojkdrömmen.

- Jag mötte säljaren på halva vägen och tog över jeepen för att transportera den till Halmstad. Den var väldigt nedgången, men ett fullt möjligt renoveringsobjekt, säger Mats.

Efter den dagen tillbringade han så gott som varje ledig stund i garaget.

- Som tur är arbetar min hustru Catharine inom vården så när hon haft kvälls och nattjänst har jag passat på att vara i garaget och jobba med jeepen, säger Mats.

För att visa sin tacksamhet mot hustrun, som stått ut med hans projekt, döpte han också sin Willys till Catharine och lät hennes namn pryda jeepens front. I de allierades armé hade soldaterna alltid sin personliga jeep och gav ofta fordonet namn efter hustrun eller fästmön. Och renoveringsarbetet, som alltså tog nästan fem år och kostade drygt 100 000 kronor, har inte varit någon lätt match.

- Jag fick börja med att plocka ned hela bilen till sista skruven för att sedan montera ihop den igen. Stora delar av golvplattan var förstörd och fick ersättas med ny plåt, säger Mats, som gjort det mesta själv.

De känsliga plåt- och lackeringsarbetena har han dock överlämnat till experter. Själv har han också fått ägna en stor del av sin tid åt jakten på reservdelar och utrustning till jeepen. Mycket har han hittat på Internet. Och han har varit noga med att allt skall vara original och inte nytillverkat. Det handlar om nostalgi och känsla.

Och en Willys Jeep är sannerligen inte vilken bil som helst. Särskilt inte en som tjänstgjort i andra världskriget.

Mats pekar på golvet i baksätet. Det är förstärkt för att det skall gå att montera en tung kulspruta. Och det mest oförutsedda som kan inträffa ute i terrängen skall  föraren enkelt och snabbt kunna klara av själv. Skulle det bli för lite luft i ett däck är det bara att lyfta på baksätet och plocka fram den handpump, modell cykelpump, som sitter monterad därunder. Och skulle olyckan vara framme och det blir punktering så skall inte heller det vara några större problem. Jeepens fälgar är nämligen delbara så att man smidigt kan plocka bort det trasiga däcket och kränga på ett nytt. Det gällde att ha smarta och enkla och slösningar.

När kriget bröt ut började USA produktionen av hundra tusentals sådana här jeepar. De skickades ut till de allierade trupperna nedpackade i lådor för att monteras ihop som byggsatser ute i fält. Trots det robusta utförandet var livslängden på en Willys Jeep som tjänstgjorde i en infanteridivision bara tre månader. Kriget och den tuffa hanteringen gick hårt åt jeeparna. Många sprängdes och bombades sönder.

Helt nyligen kunde Mats köra sin nyrenoverade Willys till Bilprovningen i Halmstad. Allt gick bra, bortsett från en liten detalj. Den mycket stabila draganordningen på jeepen motsvarade inte nutidens moderna krav och blev därför inte godkänd. Så nu har Mats fått en ny utmaning. Inne i hans garage står nämligen originalversionen av det släp som under kriget kopplades till jeeparna för transport av förnödenheter som mat, vatten, bensin och ammunition.  Släpet är helt vattentätt och kan till och med användas som båt. Problemet är nu hur Mats skall kunna använda släpet till jeepen. Att byta till ett modernt och godkänt drag är inget som lockar när allting annat på krigarjeepen är original. Det skulle störa helhetsintrycket.

Exakt var Mats Lithanders jeep rullade under kriget har han inte lyckats ta reda på. Han tror dock att den kan ha varit med vid den blodiga Ardenneroffensiven i södra Belgien vid jultiden 1944 då tyskarna och de allierade drabbade samman. Möjligheterna att identifiera jeepen förstördes vid en hårdhänt renovering efter kriget. Efter renoveringen skickades ett antal jeepar bland annat till Danmark och Norge, där Mats hittade sin. Där tjänstgjorde hans Willys i den norska armén till 1974 innan den så småningom fick en civil ägare.

I dag har den gamla ”krigarjeepen” fått kultstatus. Entusiastklubbar har bildats och i hela världen lär det finnas några tusen Willys från andra världskriget som fortfarande rullar. I Sverige handlar det om kanske ett 20-tal jeepar i originalskick.

Ännu så länge har Mats inte kört så många mil med sin Catharine, men till sommaren hägrar äventyret. Då hoppas han kunna ta hustrun med sig och köra till Normandie i Frankrike. Den 6 juni firas där 65-årsminnet av dagen D då de allierade landsteg på Normandies kust.

Då kommer entusiaster från hela världen i sina Willys krigsjeepar. Och det vill Mats inte missa. För det är stort!

 

Faktaruta

Antal: 639 245 Willys Jeepar tillverkades

i USA under åren krigsåren1940-45.

Motor: 2,2 liter, fyra cylindrar, 60 hk

Toppfart: 96 km i timmen

Markfrigång: 22 cm

Fyrhjulsdrift. Hög- och lågväxel

Inköpspris 1944: 1000 USD

 

Tillbaka

 

Home