(Göteborgs-Posten Motor mars 2009)

 

Förarna ställer upp som till Le Mans-start. Så rusning fram till startlinjen. Motorerna ryter igång, framhjulen lyfter och loppet är i full gång. Formel 1? Nej! Det är gräsklippar-racing på motorbanan i Ulricehamn!

 

Av Stefan Lundberg

Foto: Björn Olsson

 

 

Flera timmar före start har banchefen Kenth Elweståhl varit på plats för att inspekterat banan som efter den senaste tidens snöslask och regn, mer liknar en leråker. Och så har han pysslat om och gjort de sista kontrollerna på sitt eget tävlingsåk, en gammal Stiga Garden, som för länge sedan ansat sin sista gräsmatta.

Det är marslördag och om några timmar skall Ulricehamns Motorklubb låta startskottet gå för sitt fjärde gräsklippar-race på Bogebanan.

En efter en rullar tävlingsdeltagarna in på banområdet med sina åkgräsklippare på släp. Stiga, Jonsered, Gilson, Husqvarna. Kända namn från trädgårdarnas värld. Gräsklippare som befriats från gräsmattornas vedermödor för att leva sitt liv på tävlingsbanan.

Spänningen ligger i luften, men också skratten. Skämten haglar kring den något udda motorsporten, som blivit så stor utomlands, men som det mest fnissas åt här hemma.

Och inte heller Kenth tar så blodigt allvarligt på det hela. Inom sig fnissar också han lite grand.

- Det är ju mest en kul grej. Man får chansen att släppa fram barnasinnet, det dyrbaraste vi har, säger han.

Det är några år sedan han läste i en motortidning om den populära gräsklippar-racingen i England. Där, liksom i USA och Australien, är Lawn Mower Racing en folksport. En etablerad motorsport med organiserad tävlingsverksamhet som till och med sänds i TV.

Men i Ulricehamn skrattade man åt Kent då han kom med sin idé om att börja tävla med gräsklippare på motorbanan.

Även på Bilsportförbundet drog man på munnen och ville inte befatta sig med saken.

 - Men man lät oss hållas, säger Kent, medan han belåtet förevisar sin upphottade Stiga, som han vid den förra tävlingen gick segrande i mål med och erövrade gräsklippar-racens egen vandringspokal.  Hans gamla Garden är lite förlängd, framaxeln har förstärkts och den har fått hydrauliska skivbromsar och ny motor. Dessutom en växellåda från en gammal Volvo 240 och bakhjul från en Hundkoja. Men framförallt har Kenth höjt varvtalet och ändrat utväxlingen för att det skall gå fort.

- Hittills har jag bara kört den på tvåan. Annars går det för fort, säger Kenth.

Gräsklipparen, som en gång masat sig fram över gräsmattorna med en fart på 5-6 km i timmen, är nu god för helt andra hastigheter.

- Skulle jag köra den ute på vägen skulle jag säkert komma upp i 100 km i timmen, men det vågar jag inte. 

Och nu skall det avgöras om han, tillsammans med sin co-driver, mågen Johan Ladvall, ännu en gång skall få dricka champagne ur segerbucklan.

Men det tog sin tid innan Kent lyckades få till stånd det första racet. Intresset var svalt och avvaktande. Gräsklippare på en motorbana?

- Så jag köpte den här gamla åkgräsklipparen och tog med till banan för att folk skulle få se lite vad det handlade om. Då tystnade skratten och intresset blev allt större. En efter en skaffade man sina egna maskiner och ville vara med.

När det första gräsklippar-racet arrangerades för fem år sedan kom ett tiotal ekipage till start.

- Det handlar inte så mycket om att vara snabbast utan att få grejerna att hålla i två timmar under tuffa förhållanden. I början byggde många för klent. Det höll inte och man fick bryta. Då svalnade intresset hos en del, säger Kenth.

 Den här gången är det en handfull åkgräsklippare som radar upp sig på startlinjen.

Frans Spetz från Hökerum utanför Ulricehamn gav 500 kronor för sin Snapper åkgräsklippare för några år sedan.

- Jag hade bara tänkt ha den att klippa gräs med, men så läste jag i tidningen att man skulle köra gräsklippar-race på motorbanan. Det tog bara ett par dagar att bygga om den så den gick att tävla med. Sedan dess klipper jag gräset därhemma med en vanlig handjagare, säger Frans.

Femton hundra kronor har det kostat att konvertera hans gräsklipparen till en tävlingsmaskin. Tala om billig motorsport. Nu är Frans´ åkgräsklippare ett fartvidunder på motorbanan men oduglig att klippa gräs med.

Han tävlar tillsammans med kamraterna Reine Weijner, Matthias Wallman och Jenny Hylander under det passande startnamnet Lekstugan Racing. Det är Jenny som skall köra först i dag. Hon är lite nervös.

- Det är första gången jag tävlar med en gräsklippare och jag har inte ens hunnit provköra den. Bara några meter på garageuppfarten, säger hon.

Reglerna kring ett gräsklippar-race är enkla. Starfältet skall bestå av maskiner från familjen gräsklippare, jordfräs och snöslunga. Motorerna får ha maximalt 13 hästkrafter, men det är fritt att trimma. Fjädring och dubbdäck är förbjudet men man får förstärka och modifiera chassit så länge originalramen finns kvar. Det skall kort och gott gå att se att det handlar om en åkgräsklippare. Och det är tillåtet att byta förare under loppet.

Racet går ut på att på två timmar köra så många varv som möjligt runt den drygt halvkilometer långa banan. Två timmar i full fart utan fjädring eller dubbdäck på en gropig och slirig leråker är något annat än en långsam lunk på en mjuk gräsmatta. Det kräver sin man eller kvinna. Och gott sittfläsk. Även om det inte kan jämföras med de 24-timmarslopp som förekommer i bland annat England.

Det drar ihop sig till start. En sista koll.  Förarna gör sig klara för den klassiska Le Mans-starten. Gräsklipparna tävlar tillsammans med ett tiotal trimmade mopeder. Man kör i var sin klass, men det kommer att  bli trångt ute på banan.

Fredrik Hjertén, som kom tvåa vid förra gräsklippar-racet biter ihop och drar sig mot starten.

- När hjälmen åker på då växer hornen fram i pannan. Då är det blodigt allvar, säger han.

Så går startskottet. Det slamriga bullret från gräsklipparmotorerna blandas med det ettriga vrålet från en hel svärm trimmade mopeder. Snöslasken och lervällingen sprutar och den lilla, men entusiastiska publiken, som huttrar längs banan, ser hur de sammanbitna förarna alltmer försvinner in i en bädd av skitig lera.

Då och då rullar en gräsklippare in i depån, vänds upp och ned, repareras hastigt efter någon incident för att sedan rulla ut på banan igen. Och i flygande fart byts förare ut för att någon skall få vila baken en stund.

När loppet blåses av efter två timmar har två gräsklippare fått tas av banan efter haveri medan Kenth Elweståhl och hans co-driver Johan Ladvall ännu en gång får fylla segerbucklan med skumpa efter att ha varvat 73 gånger.

- Gräsligt kul, tycker Kent som nu hoppas kunna bredda intresset för Lawn Mower Racing i Sverige.

 

Tillbaka

 

Home