(Göteborgs-Posten Motor nov. 2008)

 

 

 

20-åriga Linda Jansson är född med bensin i blodet. Ända sedan barnsben har hon haft bilar som sitt stora intresse. Och trots att hon egentligen var för ung fick hon till slut sitt drömjobb. Som lastbilschaufför på en schaktbil. Även på fritiden är det motorer som gäller. Då renoverar Linda gamla veteranbilar.

 

Av Stefan Lundberg

 Foto: Björn Olsson

 

 

Det är inte så lätt att hitta någon plats att parkera bilen på då man kommer hem till Linda som bor med pojkvännen Christian i Lökeberg mellan Kungälv och Marstrand. Gården är redan full av bilar. Lindas vita Volvo V70 och hennes senaste renoveringsobjekt, en 40 år gammal VW-bubbla. Där står också pojkvännen jänkare, en Chevrolet Impala av 1969 års modell och hans lilla Renault 5.

 Hemma på föräldragården i  Kode utanför Kungälv blev hon tidigt fascinerad av pappa Lars traktorer och lantbruksmaskiner. Så barndomsdrömmen om att bli veterinär fick till slut stryka på foten.

- Jag var inte så gammal när jag började åka med pappa på traktorn och så småningom också köra själv, berättar Linda.

Och när någon av pappas bilar eller maskiner skulle repareras var hon genast där och skulle ”hjälpa till”.

Gymnasievalet var självklart. Linda skulle förstås gå fordonslinjen. Det blev den treåriga linjen på Mimers Hus gymnaisum i Kungälv. Tillsammans med en annan tjej gick hon i en klass med 18 killar.

- Men det var  skönt att slippa allt tjejsnack, säger Linda som var något av en mönsterelev. Hon blev snabbt klar med sin utbildning och kunde ”skriva ut sig” före resten av klassen. Och drömjobbet, som chaufför på en schaktbil, fick hon direkt efter skolan. Linda anställdes av en lokal åkare och började köra sand och lera.

- Ett kanonjobb, tycker Linda.

Men egentligen var hon för ung för jobbet. Åldersgränsen för att köra tung lastbil är 21 år, men genom att snabbt avlägga ett speciellt yrkeskompetensprov löste Linda det problemet.

GP Motor åkte med henne en dag då hon kör sand mellan Landvetter och en byggarbetsplats inne i Göteborg. Och vi kan intyga att hon manövrerar sitt tunga fordon och tillhörande släp med stor skicklighet.

Men skulle hon tröttna på att köra lastbil så har Linda i alla fall inga problem med att få andra jobb i branschen. Hon har nämligen körkort till det mesta som går på hjul. Förutom lastbil med tungt släp har hon också kompetens att köra transporter med farligt gods, gaffeltruck, hjullastare och lyftkran.

Det är egentligen bara en sak som fattas.

- Jag saknar fortfarande tillstånd för att köra grävmaskin och det skulle  jag bra gärna vilja göra. Ett sådan körkort tänker jag ta så fort som möjligt, säger Linda, som är en tjej med bestämda framtidsplaner.

Närmast på önskelistan står kursen ”Eget på väg”. Med den utbildningen i ryggen kan hon nämligen ansöka om trafiktillstånd och starta eget åkeri. Sen gäller det bara att skaffa en lastbil. Men är det något som 20-åriga Linda redan har stor rutin på så är det att hantera bilar. Hittills har hon, sin ålder till trots, hunnit med sex bilar och en A-traktor. Den sistnämnda fick hon när hon fyllde 16 och inte längre kunde bärga sig i väntan på ett riktigt körkort.

- Jag var nog den enda tjejen i trakten som hade A-traktor, säger Linda.

Kanske minns Ni också Rosa Fluffen som GP Motor skrev om för en tid sedan. Det var Lindas första renoveringsobjekt. Hon kom över den 40 år gamla Volvo 142:an billigt, renoverade den och klädde den med rosa pälstyg innan hon så småningom sålde den.

-  I dag saknar jag den och ångrar faktiskt lite att jag gjorde mig av med den, säger hon.

Men innan motoroljan hunnit torka på fingrarna hade Linda skaffat sig ett nytt renoveringsobjekt. Nu är det den gamla bubblan av 1967 års modell som sysselsätter henne.

- Pappa fick den som betalning av en granne som han gjorde ett svetsjobb till och så fick jag ta hand om den, säger Linda, och slår upp garageporten för att visa upp sin ögonsten.

Och där står den gamla folkan. En riktig nostalgitripp för en 40-talist. Själv hade jag en likadan med barnvagnshållare på bakluckan.

Bilen hade stått oanvänd och övergiven i 15 år innan Linda fick den. Skicket var därefter. Men nu skall den ut och rulla på vägarna igen, renoverad och nylackad.

- Motorn var förvånansvärt bra. Den startade nästan direkt. Men bromsar och en hel del annat  har fått renoveras, säger Linda och avslöjar att pappa Lars också har ett finger med i spelet. Han har hjälpt till med lackeringen.

Ett år tog det att förvandla den gamla rosthögen till en riktig pärla. Den gamla VW:n står nu och glänser, röd med vita sidor, och med ”ögonlock” av krom över strålkastarna. Det är inte utan att tankarna går till Disney-filmerna om den lilla vita ”blinkande” VW-bubblan Herbie.

- Jag tycker den är så söt, säger Linda, som inte tänker vila på lagrarna. Efter bubblan är det dags för nästa projekt. Den här gången gäller det att göra bil av en gammal rosthög till Mercedes. En 67:a som hon hittat på Blocket.

Den är i betydligt sämre skick än WV:n var från början.

- Det är en riktig rosthög och vi har tvingats köpa en reservdelsbil av samma modell för att kunna få nån ordning på den, säger Linda, och tycks brinna av iver att få ta sig an utmaningen.

Den gamla Mercan måste befrias från all rost. Den skall lackeras om, bromsarna skall renoveras och avgassystemet fixas. Och även inredningen skall få sig en rejäl genomgång.

- Tanken är att bilen i nyrenoverat skick skall vara så nära originalskick det går, säger Linda.

När både bubblan och Mercan är klara kommer det säkert att bli en och annan tur till veteranbilsträffar runt om i Västsverige. Om hon får någon tid över då hon parkerat grusbilen för dagen förstås.

Det är nämligen inte bara gamla veteranbilar som konkurrerar med lastbilen om Lindas uppmärksamhet.

Det finns även andra hästkrafter i hennes liv. Hemma på föräldrarnas gård står två ridhästar som är Lindas och som också kräver sin tid.

Fem gånger i veckan sitter hon upp i sadeln och byter motorbuller och avgasrök mot andra mer jordnära dofter.

 

Tillbaka

 

Home